Thursday, November 4, 2010

Hati ini, hancur dan luluh keranamu~

Tetiba hari ni..aku nak buat entry pasal driving la plak. Aku pun tak tau dari mana idea ni tetiba muncul. Syok2 tengok Facebook orang.then teringat al-kisah dulu-duuuulu. Actually..i hate remembering it. Tapi..benda dah nak jadi. 

Lepas je exam SPM, aku sign-up untuk ambik kelas memandu dengan Dyeija, merangkap besties aku kat skolah dulu. First lesson; indoor class. Blaja peraturan jalan raya..bla3. *Yawn* not because i'm Miss Know-it-all..tapi it was really boring u know?. u learn road signs..traffic light signals..

Ujian pertama ever; ujian mata. n for sure..i passed with warna2 berterbangan. Not to be proud of myself, but...well yeah i'm proud. (Inner me: Yong, don't be vain. Be grateful.) Oh yeah..sorry.
Ok..1st test went well..then comes the 2nd. Before i move on..in case u ask yourself, "Apahal minah ni skejap cakap Bahasa Melayu..skejap cakap omputih ni?" Sorry-Lorry la ye. Apa yang aku pikir dalam kepala hotak aku dulu..itulah yang kluar. So lantak la. Bahasa Melayu ke..Omputih ke..Cina ke..Tamil ke. Lagi banyak lagi bagus dak? 1 Malaysia la katakan. 

Second test..ujian komputer. OK, ni kalau nak lulus kena dapat 86% correct. Even kalo ko dapat 85% skalipun..ko kena repeat balik ujian tu. Sungguh bikin panas. Tapi shouldn't be hard. The questions were based on peraturan jalanraya..with akta2 sikit here and there. Then pasal papan tanda and what it means..
Traffic light..sape tak tahu, gi tanam kepala kat dalam pasir
2-way...means, jangan korang nak pandai2 ambik dua2 lane tu untuk 1-way. Kalau sekalipun itu jalan bapak korang yang punya, agak2 la sikit. Jangan la jadi orang yang kurang bertamadun.
OK perhatian...ini bukan ekor NATES (terbalikkan susunan huruf klau tak paham) mahupun lukisan jalanraya yang distylokan. Kalau dah nampak lukisan ni..paham2 la yang jalan ni bengkang bengkok. Bagi mereka yang teruja melihat jalan sebegini, yang bagi diorang, "Yess..bleh main drift macam dalam Initial D", sila berhati-hati. Bukan apa, takut lak esok kluar kat news, 'Seorang drifter macho/cun jatuh gaung ketika cuba mengelak si kawan". Jatuh segala saham2 investment dohh~ Jangan cakap yang aku tak bagi warning lak.

Ok..nampak gayanya, aku yang semakin drifting-away dari tujuan asal aku. Itulah serba sdikit pasal ujian komputer tu. Untuk makluman lebih lanjut bagi yang tak pernah ambik ujian komputer ini..adalah lebih molek klau korang dengan segera pergi daftarkan diri untuk ambik lesen memandu. 
Setelah berjaya meluluskan diri dari 2 ujian tersebut..maka bertambah2 la konfiden aku untuk pegi ke peringkat seterusnya.
Setelah 8 kali plus2 aku attend class memandu kat Tuaran..aku pun agak2 bersedia untuk ambik ujian memandu aku yang pertama. Cuak memang cuak. Apatah lagi dengar mulut2 orang cakap, 
"Orang JPJ tu suka detect kesalahan..jaga2 ko!"
"Garang owh tu JPJ"
"Aku 3 kali sudah gagal..malas sudah aku mo ambil"
"Diorang memang suka kasi gagal orang tu, supaya kamu bayar lagi".
Adehh..bunyi cam confirm gagal je. Actually..i wasnt at all prepared mentally and physically. Tapi kawan aku cam beria2 dah nak ambik test. Aku pun ON je la. Ujian parking, naik bukit n 3 penjuru..Alhamdulillah berjaya diharungi. Now...to face with the JPJ's. Sementara tunggu giliran kena panggil untuk test..aku pun duduk la kat bangku yang disediakan. Ala-ala ruang menunggu. Nahh..di situlah ko boleh lihat sorang2 kena pangggil nama. Beberapa minit kendian..nampak la balik si nama yang kena panggil tu balik daripada ujian dengan JPJ nya officer. Senang je kalo nak detect orang tu lulus ataupun gagal. 
Sama ada ko balik driving sendiri.atau si JPJ tu drive untuk korang baik. kalau dah ko yang drive balik sendiri..maka lulus dengan jaya la tu. Boleh la ko eksyen lepas ni yang ko dah ada lesen. Tapi bagi yang kena hantar balik..jangan bangga diri and anggap ko kena hantar balik macam bos2, tu tandanya JPJ tu suka kat ko and nak jumpa balik ngan ko. Nahh...bayar la lagi ye. $$$

Sekali, "Nabila Haifa" kena sebut. Huishh..sedap nama. Adehh..nama aku la bongok. Menggigil siot..tapi nak tak nak..aku kena pegi jugak.
Setiba dalam kereta, "Assalamualaikum"..diriku berkata. Sungguh sopan aku rasa diriku. Bagi aku lulus OK? Boleh2 dia diam je, angguk. OK..maybe he wasn't a Muslim. Tho he looks like one. Kot ye pun jawab dalam hati, at least look to me and smile. Hello???..u don't have to show you're all powerful and all. I can see his face with the I-Have-the-Power-to-Fail-You-Girl on his face right instant. Urghhh..i hate this guy. Lepas dh check cermin, check lampu n all..aku pun start enjin. OK..here goes. Baru nak kluar gate, Damn It..i forgot my seat belt!!!! So aku signal ke tepi, n baru lah pakai seat belt. Then aku pandang kat beliau..ntah hape la dia catitkan tu. Sah2 la tolak markah aku. Bodohnya!
OK nabila relax..
yeah right! How am i to relax? I friggin lost marks for some friggin stupid mistake! Urghh..now! Focus.

laalla..my driving's OK. i thought. Then out of nowhere, aku nampak signboard U-turn. Yup..that's my lane. Dengan konfidennya aku masuk lorong selepas signboard tu. Lalala...Then..screech...Bodoh..this isn't your lane. This is to turn right only. No U-turn! U-turn depan lagi la. Time tu aku macam dah nak nangis giler dah. Nak reverse balik..tak dapat. Nak tak nak..aku slambe je la masuk lane tu. 
"Dah..berhenti di tepi", si beliau berkata. 
"Ala Encik..sorry la. Boleh saya drive balik dari awal?"
Si beliau menggeleng kepala.
........
Sampai je kat driving school tu..aku menebalkan muka yang makin menebal ni. Then Dyeija kawanku datang.."So camna?"
"Gagal."
"Ndak pa la..kita cuba lagi".
Rupanya, seangakatan kami.

Few months later..here we go again. This time..I hope i'm ready. I cant say i'm all ready..cuz aku masih lagi terbayang wajah si pemberi kegagalan kat aku dulu tu. But this time..muka beliau tidak lagi kelihatan. After waiting n waiting...nama."Nabila Haifa" disebut lagi. Dengan tahap mengggigil yang agak kurang sedikit dari yg pertama kali..aku pun menaiki kereta Kancil warna silver itu. 
This time, si JPJ agak muda n ada rupa. Hmm..i thought. Best nya. hahaha. "Assalamualaikum" i said. n he replied. Good, i thought again. Some major improvements here. But he looked serious. Nabila..jangan gedik. Focus! Like i'm falling in love, Hello??? he doesnt look my taste. Just good looking. 
First few minutes..hmm..everything's going OK. I had my seat belts on. I remembered my route better. n the road was lengang giler. Tak banyak kereta. So santai berabis la aku. Then comes to a traffic light. Henpon si kawan sebelah mula berdering..lalu mengangkat. Eh..u're working remember?? Ohh..bergayut lagi tu. Suara pompuan..n this time dia senyum2. what da heck?? 
Then bila traffic light dah hampir2 nak hijau, aku pun masuk gear siap2. Then bila dah hijau..aku lepaskan hand brake..All of a sudden..kereta tu batuk2..lalu termati. Budus!!! apa lagi ni?? Start punya start..tak dapat. Eh..salah kereta la. Bukan aku. Then si kawan hanya menggelengkan kepala. Lalu mengambil alih tempat aku. "I didn't fail, did i?" Lepas traffic light..dia bagi aku drive balik. Pheww. i thought. 
Finally masuk simpang balik ke driving school. Last challenge..kena naik bukit 75 degree mencongak. I could do this. Biasa sudah. 
Nahh...di situlah malang aku datang kembali. Ntah out of nowhere..kat tengah2 bukit tu bleh mati plak enjin..!! Huhuhu..nak nangis.. and this time si kawan yang drive aku balik. Sedih yang teramat2 sedih giler..100 meter je lagi nak smpai.. tsk tsk..bukan salah aku la..kereta tu bongok. Lama tak servis!

Few months later..
OK i said. This is my last. If ever i fail again..i might not have the confidence to drive again. I'm gonna hate driving forever. 
Tapi Alhamdulillah...i finally made it.

i now have my own driving license.

What i'm shortening of;

-lack of confidence to drive: aku betul2 takut nak drive. Mungkin sebab trauma kot. Lagipun..takde kereta kat umah yang aku bleh bawak. Actually..i'm allowed to drive the Satria..but the thing is, Satria Papa bawak gi Labuan. So aku takde kereta la kat KK ni. Kereta kesayangan Papa ada la kat KK skang, tapi Mama guna. Lagipun..sudah namanya kereta kesayangan. No way is he allowing me to drive. What with no experience yg cukup lagi. The only time i drove..betul2 drive masa aku Part 2. Gi karambunai berpicnic ngan Nanot, Phybee, Bebeh, Zaza n her boyfriend. Itu je la. Smpai la aku part 6 skang..takde nya aku pegang kereta lagi
Pasni..aku sendiri berharap yang bila aku sambung degree..aku nak regain my confidence back. I should take my experience to build the better me. I so hope i could regain my confidence to drive on time. Sedangkan driving kat KK ni pun aku takut2..apatah lagi kat keadaan traffic kat KL tu nanti? Will i survive?
we'll see~

No comments:

Post a Comment

Cambest jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...