Tuesday, June 21, 2011

DBS je?

Ko course apa?

1. Akaun: Wooo...
2. Sains: Wahh..
3. Engineering : Woww
4. Medik: no comment. Tangan kanan letak kat atas kening belah kanan sambil buat bunyi "Toing"= tabik spring


Aku?
DBS je.

Apa?
DBS jeh!

Hah? Tak dengar la.
Diploma in Business Studies lah!



Ye..bisnes tak sehebat, tak se-gah bidang akaun, sains, dan kejuruteraan. Jauh sekali medik. 

Tapi, tahukah anda? Bidang perniagaan adalah suatu bidang yang sangat dikagumi oleh masyarakat luar? Maksud aku di sini, kat negara Barat tu hah. 

Bila tanya kos apa?

Dengan bangganya, "business". Sambil hidung yang dah sedia mancung tu didongakkan ke langit. 

Aku tak rasa intimidated langsung jadi budak DBS. Apatah lagi bila dengar yang bisnes ni adalah suatu kos yang kategori hebat kat luar negara, aku pun try la mancungkan hidung ni. (Tapi tak mancung2 gak). -_-'

Ye la, aku mana ada bakat bisnes. Aku ni jenis yang, "Kak, beli la. Buy 3 free 1"........*cricket sound*
"Taknak sudah". 

Dalam situasi begini, aku spatutnya try pujuk ye dak? Ni idak. Aku penyegan. Malu. "Ala, dah orang taknak beli. Nak buat camne?". Yong..Yong..Sigh~

So skang aku tengah try la nak minat kat bidang bisnes ni. Nama je budak bisnes, tapi hampeh tak tau menahu kejadah bisnes. Sampai ke peringkat ijazah pun dok sambung bisnes. Tak ke rugi namanya? Bertahun2 blaja, patutnya praktikkan. 

Ok la bos..dengan ini, saya Yong ingin cuba meminati dan mempraktikkan apa yang dah aku blaja masa Dip dulu, sehingga la ke ijajah ni. 

Ohh...aku ada terbaca kat SINI pasal Top 5 In-Demand Degrees. Pasal kos2 universiti yang menjadi rebutan para pencari pekerja zaman kini. 

Woot2...Business is in the list mann..

"Ala Yong, stakat jadi budak bisnes, tapi illek ilmu nya watpe?"

Okay..i get it. 

One advice, do what u love doing. It makes a whole lot of difference. Have passion in it.
Only then will things go your way. 


P/S: And because i didn't have passion for Managerial Economics, i didn't feel at ease answering the final paper this morning. Pffftttttttt.......

2 comments:

  1. sye pun ada baca yang 5 in demand degrees..
    account yg no 1 kan?
    btw, DBS je ni la yang bnyak support negara.. haha..

    ReplyDelete
  2. Betu3. So let's just have faith in whatever we do.

    ReplyDelete

Cambest jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...